Clans of Caledonia

In jos

Clans of Caledonia

Mesaj  daniel M la data de Mar 23 Ian 2018, 22:21

Guid gear comes in sma’ bulk (good things come in small packages)

Clans of Caledonia este unul dintre jocurile cele mai apreciate dintre cele aparute spre finalul anului trecut, lucru care se vede in clasamentul BGG, unde arde treapta dupa treapta (la momentul scrierii acestei recenzii ocupa locul 79), intr-o cursa nebuna cu Gaia Project. Acestea fiind spuse, sa trecem la ale noastre:

1.Componente  5/5 
Dupa ce am vazut mai multe imagini cu jocul pe BGG, nu mica mi-a fost surpriza sa vad cutia foarte compacta in care sunt depozitate componentele, eu asteptandu-ma sa aiba dimensiunile ”clasice” ale unui joc economic. Primul lucru pe care il remarci la Clans of Caledonia este artworkul izbitor de similar cu acela din Isle of Skye, insa acest lucru se explica prin faptul ca artistul care s-a ocupat de grafica este Franz Klemens. Mergand mai departe, in interiorul cutiei gasim multe componente din lemn, hartile modulare, plansele jucatorilor, tabla marketului si altele, toate realizate cu accent pe detalii si care au un contrast foarte placut la vedere. Chiar daca sunt multe componente, jocul nu ocupa mult spatiu odata desfasurat pe masa, iar cu putina atentie, cutia se inchide perfect jocul odata adunat. Mie unuia mi-a placut mult dpdv grafic si al calitatii materialelor.

Plansa unui clan

2.Regulament 3.5/5
Fiind un joc de complexitate medie (l-as clasifica la un 2.85 / 5), unde majoritatea actiunilor sunt clar delimitate si situatiile neprevazute care pot aparea nu sunt foarte multe, regulamentul isi face treaba, insa explicatiile legate de abilitatile unor clanuri nu mi s-au parut foarte clare. Cu jocul pe masa si regulamentul in brate, nu ar trebui sa intampinati problemele in invatarea jocului in 30-45 de minute.

3.Gameplay 5/5
9 clanuri scotiene cu abilitati unice care isi vor extinde si dezvolta proprietatile pe harta, vor vinde si cumpara produse pentru a indeplini contractul aflat la acel moment in asteptare. Dupa ce se face setupul, jucatorii isi aleg un clan (clanurile din care poti alege vor fi egale cu nr de jucatori + 1) si primesc bunurile si banii de pe tile-ul de inceput atribuit acelui clan. Aceasta asimetrie a clanurilor aduce din start rejucabilitate si tema jocului, la finalul regulamentului fiecarui clan fiindu-i explicata abilitatea speciala si se pot vedea stemele clanurilor si gasim si un scurt text pentru fiecare dintre ele. Fiecare clan are o plansa cu cladiri (ferme de oi, vaci, branzarie, campuri cu grau, brutarie si distilerie) si muncitori (taietori de lemne si mineri) si plansa pentru contract. Harta jocului este modulara, putand fi create 16 harti diferite, si este locul in care clanurile se vor dezvolta si extinde. Mai avem o plansa de unde se iau contracte si pe care se tine evidenta punctelor (glory) si se plaseaza tile-urile pentru scoringul fiecarei runde si plansa de market, de unde se pot cumpara si/sau vinde produsele si care se modifica in functie de actiunile clanurilor de vanzare si cumparare. Jocul are 5 runde, fiecare runda avand 4 faze (1. preparation / 2. actions / 3. production / 4. scoring).
Versiunea standard a jocului are monede din carton
In timpul jocului vei incerca sa iti pui la punct economia pentru a avea la dispozitie cat mai multi bani pentru a te putea extinde pe harta si pentru a produce cat mai multe produse, de preferinta procesate (branza, paine, cascaval).
O runda se desfasoara in felul urmator:
1.Preparation (din runda 2 incepand. tile-ul de scoring din runda precedenta se intoarce cu fata in jos, spatiile pentru contracte se umplu daca este cazul si negustorii cu care clanurile au vandut/cumparat la market sunt luati inapoi)
2. Actions Clanurile pot face cate o actiune/tura (insa aceeasi actiune poate fi facuta ori de cate ori vrei pe parcursului unei runde) pana la momentul in care au zis pas. Actiunile disponibile sunt:
- trade: cumperi sau vinzi un anumit tip de produs (in functie de numarul de negustori disponibili)
- obtine un contract: numai daca plansa ta pentru contract este goala (nu poti ”arde” un contract pentru a-l inlocui cu altul). In prima runda primesti 5 bani pentru fiecare contract pe care il iei, in runda 2 nu te costa nimic sa iei contracte, insa incepand cu runda 3, te costa 5 bani sa iei un contract, respectiv 10 si 15 pentru rundele 4 si 5
- expand: platesti costul cladirii / muncitorului pe care vrei sa o / il pui pe harta + costul hexagonului pe care o plasezi. avand facut upgrade la shipping, poti plasa cladiri/muncitori dincolo de rauri sau dincolo de lacuri.
- upgrade shipping: pentru 4 bani, avansezi pe trackul de upgrade (primul upgrade iti permite sa plasezi cladiri/muncitori dincolo de rauri, urmatoarele iti permit sa plasezi dincolo de lacuri)
- upgrade technology: pentru 10 bani, treci de la topor la fierastrau sau de la tarnacop la dinamita, astfel taietorii de lemne si minerii iti produc cu 2 bani in plus in fiecare runda.
- hire merchant: pentru 4 bani iti mai recrutezi un negustor, lucru care iti permite sa vinzi/cumperi mai mult.
- fulfill contract: trimiti bunurile cerute si primesti bunuri rare (bumbac, tutun sau zahar) care la finalul jocului se vor puncta / bani / upgrade bonus / hamei.
- pas: in acel moment iti muti markerul pe primul loc disponibil si primesti suma de bani respectiva (astfel se stabileste ordinea de joc pentru runda urmatoare)
mai exista port bonuses daca ai cladiri/muncitori adiacente/i pe care le poti folosi o singura data / joc si care iti pot da bani, un upgrade bonus gratuit etc.
3. Production in functie de muncitorii de pe harta si upgrade-urile la tehnologie avute primesti bani; apoi aduni lana, laptele si graul de pe fermele si campurile de grau de pe harta pe care le poti procesa daca ai cladirile respective.
4. Scoring la finalul fiecarei runde se scoreaza tile-ul atribuit (ex: 1 VP pentru fiecare bun neprocesat din stocul clanurilor etc)
La finalul jocului se aduna punctele de victorie obtinute pana atunci + 1 VP/ bun neprocesat + 2VP / bun procesat + bunurile importate + in functie de nr de jucatori X VP pentru cel care a facut cele mai multe contracte + X VP pentru clanul care s-a extins cel mai mult pe harta.

Concluzii
Artwork si componente care arata foarte bine pe masa de joc, joc de complexitate medie spre mica si, cel mai important, un gameplay relativ rapid si foarte antrenant. Clanurile diferite reprezinta din start un plus, strategia pe care o sa ti-o faci la inceputul jocului trebuie sa se plieze pe clanul ales pentru a spori sansele de castig. Chiar daca este un economic, jocul nu este lipsit de tema. L-am jucat cu mare placere de fiecare data si timpul mediu de joc a fost 1 h 54 m in 2, insa daca nu se sta mult la mutari poate atinge lejer o ora si jumatate. Se aseamana cu Terra Mystica in privinta ”terraformarii” hartii, insa nu le-as numi jocuri similare. Asa cum s-a mai discutat pe forum, contractele joaca un rol important in joc, insa pana la urma este normal ca un clan care executa multe contracte si nu se limiteaza la zona Scotiei si la pascutul oilor sa adune prestigiu (punand problema dpdv al temei jocului). I-am dat un 9 cu steluta si si-a castigat un loc mai mult decat meritat in colectie.

Sursa foto: BGG.[/hide]

_________________
avatar
daniel M
Master of the Games

Mesaje : 726
Data de inscriere : 23/11/2012
Localizare : Arad

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum