Sekigahara - The unification of Japan

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Sekigahara - The unification of Japan

Mesaj  daniel M la data de Sam 24 Dec 2016, 15:46

”Fie ca planurile tale să fie negre ca noaptea, iar atunci când faci mutarea, să fii rapid ca un fulger.” (Sun Tzu)

1600 AD. Moartea lui Toyotomi Hideyoshi, cel care a reusit sa mentina unitatea in Japonia prin crearea a doua comitate formate din cei mai puternici si influenti oameni ai vremii, a reinviat natura razboinica a poporului japonez. Astfel s-au conturat doi mari lideri: Ishida Mitsunari - mostenitorul unui warlord, de o parte; si Tokugawa Ieyasu - cel mai puternic daimyo, de cealalta. Acestia, sprijiniti fiecare de clanurile din Japonia, vor lupta pentru titlul de shogun in campania care a durat 7 saptamani. A fost o campanie cu aliante fragile si cu intoarcerea armelor care s-a consumat in zona Honshu cu victoria lui Tokugawa si instaurarea shogunatului acestuia. 

Sekigahara ii pune pe jucatori la comanda celor doua armate pentru a rescrie istoria, folosindu-se de influenta, putere si loialitatea mai accentuata sau nu a unor daimyo. 
Jocul a aparut in 2011, publicat de GMT Games, designer fiind Matt Calkins. Ocupa pozitia 153 a topului BGG si 8 a topului wargames. Se joaca in aproximativ 3 ore.


[size=150]1.Componente[/size]  :sy:  :sy:  :sy:  :sy:  :sy: : Lucrurile sunt mai mult decat simple: Sekigahara (3rd printing) este de o calitate fantastica. Cutia clasica GMT, din carton gros, cu design simplu si atragator. Apoi gasim o harta din carton (nu cred ca am intalnit pana acum o grosime mai mare la alte harti), regulamentul, 119 piese din lemn, 110 carti, 2 player aid cards, 2 saci si 2 pagini de stickere (da, aveti de lipit stickere). Piesele de lemn (reprezentand unitatile, liderii -daimyo, resursele) sunt minunate, in special dupa aplicarea stickerelor.   


[size=150]2.Regulament[/size]  :sy:  :sy:  :sy:  :sy:  :sy:  : Regulamentul pastreaza calitatea si simplitatea GMT: ilustratii, exemple, iar la final, designers notes in care jucatorului ii sunt prezentate personajele, contextul si evenimentele care au marcat aceasta batalie. In ceea ce priveste intelegerea regulamentului propriu-zis, avand in vedere ca este un joc cu o complexitate scazuta spre medie (vorbind de wargames), dupa o parcurgere atenta, se poate trece la joc. 

[size=150]3. Desfasurarea jocului [/size]  :sy:  :sy:  :sy:  :sy:  :sh:  : Jocul se desfasoara pe parcursul a 7 saptamani, fiecare saptamana avand 2 runde de joc. Victoria mai poate fi obtinuta prin uciderea unuia dintre cei doi lideri (Ishida sau Tokugawa) sau, numai in cazul lui Tokugawa, prin uciderea mostenitorului lui Toyotomi Hideyoshi: Toyotomi Hideyori - aflat in fortareata de la Osaka, avand 7 ani la momentul izbucnirii razboiului. In cazul in care jocul se incheie la sfarsitul celor 7 saptamani, se vor calcula fortaretele detinute (9 pe harta) si locatiile de resurse (locatii avand un punct rosu) - 2 VP/ fortareata, 1 VP/ locatie de resursa. 
Setupul initial presupune plasarea unitatilor (unele sunt prestabilite, altele vor fi plasate random, din sac). Informatiile cu privire la componenta unei armate sunt vizibile doar comandantului acelei armate, pana la momentul unei batalii. Fiecare armata are in componenta sa unitati apartinand altor clanuri (avand simbolul respectiv), precum si pe liderul (daimyo) acelui clanul. Acestea pot fi unitati standard, de infanterie, de putere 2 sau 3, precum si unitati de cavalerie sau artilerie. Unitatile pot muta, in mod normal, 1 spatiu. Aici mai pot primi bonusuri (+1 daca mutarea are loc in totalitate pe drum principal, +1 daca a dispus de leadership sau +1 prin decartarea unei carti -mars fortat) sau minusuri (-1 spatiu mutare pentru fiecare stack care are 5 unitati; -2 / 9 unitati etc). Deckul fiecarui jucator este diferit, avand carti de doua tipuri: cartile apartinand unui anumit clan (care pot fi standard - pt activarea unei singure unitati, ”duble” - pt activarea a doua unitati sau special attack cards - pentru activarea unitatilor speciale de cavalerie sau artilerie) si cartile de testare a loialitatii. Tocmai de aici vine partea ”tricky” si mecanica principala a jocului: atunci cand are loc o lupta, acele blocuri nu iau parte automat la batalie; ele trebuie activate/angajate in lupta prin jucarea unei carti care sa aiba simbolul respectiv - acest lucru reflecta partea istorica a luptelor si a acestei campanii, presarata cu tradari, refuz de a lua parte la lupta, orgoliile liderilor si refuzul unora de a accepta sa fie subordonati altor daimyo (lideri).
Fazele fiecarei saptamani sunt urmatoarele:
1. Faza de intariri: se decarteaza carti, se trag 5 carti + 1 pentru cel care detine cele mai multe castele si se aduc intariri in zona fiecarui jucator + 1 pentru cel care detine cele mai multe resurse.
2. Stabilirea initiativei : jucatorii liciteaza cu o carte (fiecare avand atribuit un numar in dreapta jos, in functie de puterea cartii), castigatorul alege cine va avea initiativa in cele doua runde de movement si combat ale saptamanii in curs. 
3. Rundele A si B, fiecare runda cu urmatorul parcurs: 1st player movement phase , 1st player combat phase; 2nd player movement phase, 2nd player combat phase.
Asadar, este o lupta pentru resurse, cucerirea fortaretelor si slabirea inamicului. Strategia se schimba constant in functie de cartile de care dispui, practic, de loialitatea clanurilor aliate. In faza de combat, toate unitatile inamice care impart acelasi spatiu se vor lupta. Incepand cu atacatorul, acesta va activa unitati, urmand ca aparatorul sa faca acelasi lucru, impactul luptei fiind contabilizat pe trackul de impact, in functie de care, la finalul luptei, se vor si elimina unitati. Loialitatea unei unitati poate fi pusa la incercare prin jucarea unui loyalty card de catre adversar, moment in care jucatorul care tocmai a activat o unitate trebuie sa arate o alta carte din mana cu care ar fi putut activa acea unitate; daca nu poate face acest lucru, unitatea respectiva intoarce armele si va lupta de partea inamicului. Liderii pot fi angajati in lupta fara carte, daca acest lucru se face inaintea activarii unei alte unitati folosind o carte. In faza de movement pot fi aduse intariri pe harta, dintre cele aflate in zona fiecarui jucator de recruitment. Ishida mai dispune de o zona unde are la dispozitie 4 unitati de infanterie de putere 3 si pe liderul acestora, Mori Terumoto, un daimyo pus in umbra de catre Ishida, de teama sa nu ii ia locul. Aceste unitati pot fi aduse in Osaka, prin sacrificarea unei carti/ unitate. In cazul in care Osaka este asediata, toate aceste unitati vor veni in sprijinul aparatorilor (Ishida). 2 sau 1 unitate se pot retrage in fortarete, unde pot fi asediate de catre inamic. Unitatile speciale (cavalerie si artilerie) pot fi foarte puternice daca sunt angajate in lupta cu cartile de special attack si daca sunt folosite mai multe de acelasi tip.  

[size=150]Concluzii[/size] : Sekigahara este un wargame pe care l-as descrie in 4 cuvinte: elegant, simplu, strategic si frumos. Numarul mic de componente si placerea de a le vedea intinse pe masa, durata mica a setupului, timpul relativ scurt de joc si, cel mai important, gameplayul, fac din Sekigahara unul dintre jocurile de referinta din segmentul block wargames si nu numai. Balanta inclina putin inspre Tokugawa, acesta dispunand de mai multe loyalty cards (din nou, ne intoarcem in istorie si vedem ca majoritatea celor care au tradat au fost din tabara condusa de Ishida),de mai putine clanuri si de 5 fortarete initial, fata de 4 cu cate incepe Ishida. De cealalta parte, Ishida are o pozitie mai buna pe harta, aparent. In orice caz, jocul este o provocare pentru ambele tabere. Ca Ishida, vei sacrifica carti pentru a aduce puternica armata a lui Mori Terumoto in Osaka si a-l surprinde pe Tokugawa; vei merge pe defensiva asteptand momentul prielnic pentru a ataca sau nu? Majoritatea luptelor sunt tensionate si de multe ori vei sta in cumpana, sa activez unitatea X daca nu mai am o carte similara ca backup? Dar daca are un loyalty card si va ”cumpara” loialitatea unitatii mele? I-am dat nota 9 dupa 2 partide pierdute cu Ishida, asteptand cu nerabdare revansa si cautarea unei cai spre victorie. Rejucabilitate exista prin plasarea initiala a unor unitati random si prin intaririle care vor veni din sac, dar si prin cartile care te vor obliga sa iti ajustezi si aliniezi strategia in functie de ele, sa te retragi dintr-o viitoare inclestare sau sa o astepti, mimand slabiciunea, asa cum indeamna Sun Tzu. 

Sursa foto : BGG

_________________
avatar
daniel M
Master of the Games

Mesaje : 721
Data de inscriere : 23/11/2012
Localizare : Arad

Sus In jos

Re: Sekigahara - The unification of Japan

Mesaj  Daquinus la data de Dum 25 Dec 2016, 17:49

Frumoasa prezentarea si plina de amanunte interesante ca de obicei. Sper sa il putem juca cat mai curand. Toate wargame-urile sunt interesante dar cele care au ca subiect istoria Japoniei imi atrag in mod special atentia.

Cu simpatie si respect, Cosmin

_________________



Nu dor nici luptele pierdute,
nici ranile din piept nu dor,
cum dor acele brate slute
care să lupte nu mai vor.



avatar
Daquinus
Admin

Mesaje : 1017
Data de inscriere : 24/10/2012
Varsta : 44
Localizare : Arad

http://boardgamesarad.blogspot.ro/

Sus In jos

Re: Sekigahara - The unification of Japan

Mesaj  daniel M la data de Dum 25 Dec 2016, 21:26

Multumesc Cosmin! Abia astept si eu sa il jucam Smile

_________________
avatar
daniel M
Master of the Games

Mesaje : 721
Data de inscriere : 23/11/2012
Localizare : Arad

Sus In jos

Re: Sekigahara - The unification of Japan

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum