Board Games & Magic the Gathering

Recenzie Red Winter

In jos

Recenzie Red Winter Empty Recenzie Red Winter

Mesaj  daniel M Mar 25 Mar 2014, 16:56

Recenzie Red Winter Dani_kuva1

Red Winter este un joc de razboi produs de GMT Games, a carui actiune se petrece in perioada 8-12 decembrie a anului 1939. Fortele combatante sunt sovieticii, respectiv finlandezii, reprezentate la nivel de companii,in majoritatea cazurilor, si plutoane. Batalia de la Tolvajarvi a reprezentat o importanta victorie a finlandezilor in razboiul pornit de rusi, care si-au imaginat ca vor fi primiti cu flori si urale; primirea finlandezilor a fost o rezistenta indarjita si o infrangere usturatoare pentru armata neexperimentata a rusilor.

1. Componente
Prezentate aici . Pentru a proteja harta (care este din hartie), am achizitionat o placa de plexiglas de la Obi; lucru pe care il recomand oricui care are jocuri cu astfel de harti.

2. Regulament & Playbook
Fara discutie, un regulament foarte bine scris si structurat (cu toate ca la inceput am avut destule neclaritati - lucru insa firesc ,zic eu, pentru orice wargame - ,dar care s-au limpezit dupa ce am inceput sa joc si sa mai trec prin regulament) , cu designer notes care argumenteaza de ce o anumita regula este asa sau ce vrea sa reprezinte ,dpdv istoric, acea regula. Playbook-ul este piesa de rezistenta, 54 de pagini in care gasesti diferite scenarii, reguli optionale (care adauga un plus de realism si tema), o prezentare foarte buna si interesanta a acelui conflict(cu numeroase fotografii si date), precum si strategii de urmat pentru ambele tabere.

3. Desfasurarea jocului

Jocul iti ofera posibilitatea de a juca intreaga campanie (din dimineata de 8 pana in 12 decembrie) sau de a juca anumite zile, evenimente. Printre obiective si conditii de victorie se numara eliminarea de unitati inamice, controlul anumitor poduri cheie, asezari sau insule. O tura reprezinta 90 de minute, momentele zilei aduc simtitoare modificari LOS-ului (line of sight) si influenteaza atacurile la distanta. Cele mai importante si rapide modalitati de a muta trupele sunt drumurile principale, secundare si cararile, oricare alt teren este foarte anevoios si costisitor . Unitatile din joc sunt in majoritate unitati de infanterie, echipate sau nu cu MGs, dar se regasesc si mortiere, infantry guns, trei batalioane de biciclisti (la finlandezi), tunuri antitanc, armored units (numai sovieticii) si off-map artillery.

Tura unui jucator incepe cu resetarea mortierelor, infantry guns si a artileriei (First player reset phase), avand posibilitatea de a le folosi din nou, in aceeasi tura, sau pe tura oponentului, ca suport defensiv. Fiecare unitate de sub comanda unui jucator, poate sa faca una dintre urmatoarele actiuni (First Player Action Phase):
- sa mute si/sau sa execute un asalt ( asalturile sunt diferite fata de lupta propriu-zisa, pentru ca in acest caz nu poate fi oferit suport de la alte unitati )
- attempt recovery, actiune care ii permite unei unitati sa incerce sa revina la full strength ( si aici gasim reguli care adauga tematica si savoare jocului: daca unitatea este la o distanta mai mare de 4 hexes fata de inamic, primeste +1 la tabelul de recovery, iar in timpul noptii, +2 - noaptea reprezinta o perioada de 15 ore, fata de o ora si jumatate cat are oricare alt game turn - )
- dig in ; prin aceasta actiune, o unitate poate incepe sa isi intareasca pozitiile, urmand ca in tura viitoare sa poata deveni dug-in si sa beneficieze de un plus in aparare

Dupa aceasta, urmeazaCombat Phase-ul, faza in care poti ataca unitati inamice adiacente; dupa declararea atacului, atacatorul declara de la care unitati va primi suport, dupa care aparatorul va face acelasi lucru. Ca in orice wargame,se consulta Combat Results Table (CRT) si se aplica situatiei. Unitatile de infanterie care se afla in acelasi hex sunt vulnerabile atacurilor de la distanta, astfel ca stacking-ul de unitati trebuie tratat cu grija. Dupa drumuri, portiunile vaste de lacuri inghetate sunt cel mai rapid mijloc de miscare, atata timp cat esti dispus sa te expui, pentru ca unitatile aflate pe lac au mai multe slabiciuni : atunci cand ataca de pe lac, ataca cu combat strength-ul injumatatit; iar daca sunt tinta atacului, atacatorul va beneficia de 3 Right/Left shifts ,un lucru devastator (ba mai mult, in cazul rusilor aflati pe lac, finlandezii primesc 4 shifts -prin aceasta se simuleaza faptul ca rusii aveau uniformele de culoare maro, fiind tinte sigure in albul din jur ).
Luptele nu vor aduce rezultate imediate, pentru fiecare bucata de pamant cele doua tabere se vor macina reciproc, avansand treptat si recastigand zone de control.

O alta faza interesanta a acestui joc este tura in care este noapte (Night Turn). In aceasta faza, capacitatea de mutare a unitatilor se dubleaza (reprezinta 15 ore faza noptii), sovieticii pot aprinde ruguri , iar finlandezii pot efectua un raid de noapte. Noaptea si gerul pe care il aduce aceasta sunt un adevarat cosmar pentru sovietici, acestia nefiind echipati corespunzator. Astfel, sunt pusi in situatia de a alege: ori ridica ruguri si sunt la adapost de ger (devenind insa tinte usoare) , ori continua sa lupte, sa se deplaseze. La finalul fiecarei nopti, toate unitatile sovietice care nu au aprins focuri vor consulta tabelul Sub-Zero, care nu de putine ori va face mai multe victime decat inamicul. De cealalta parte, numai finlandezii care au luptat sau au participat la asalturi si cei care au participat la un raid de noapte vor fi nevoiti sa consulte acel tabel (primind oricum +1 datorita echipamentului corespunzator). Numai un raid poate fi executat pe faza de noapte si numai de catre un grup de unitati aflate la full strength. Aceste raiduri se pot termina destul de urat pentru rusi, mai ales pentru cei care si-au ridicat ruguri. De asemenea, atacurile de la distanta pe timp de noapte au putine sanse de reusita.

Concluzii

Red Winter a reusit sa ma cucereasca prin eleganta cu care este construit, tema puternic resimtita, timpul relativ scurt de joc (1 h, 2 :30 h/ scenariu) si usurinta cu care se joaca. In plus, regulile optionale (cum ar fi: friendly fire, capturarea mitralierelor sovietice, starea de sanatate a lt.col. Pajari-comandantul finlandezilor- sau posibilitatea unor unitati de a se rataci prin padurile din zona, precum si alte asemenea reguli) aduc un plus de realism si atmosfera jocului. Cu toate acestea, nu cred ca este jocul care sa prinda la cineva care nu este pasionat de jocuri de razboi.

Sursa foto: BGG si Web
daniel M
daniel M